سال 99 نقطه عطف دوران کاری فعالان تولید نرم افزار تلفن همراه بود

سال 99 نقطه عطف دوران کاری فعالان تولید نرم افزار تلفن همراه بود - سعید رسول‌اف - ژوبین

 

مصاحبه پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با آقای سعید رسول‌اف رییس انجمن تولید کنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران و مدیر عامل شرکت ایده پرداز ژوبین

.

سلام لطفا کامل خودتون رو معرفی می کنید؟

سلام. من سعید رسول‌اف هستم. رییس انجمن تولید کنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران

.

سال 99 برای شما و مجموعه همکارانتون چگونه گذشت؟

در سال 99 با توجه به همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا، مردم بیشتر سراغ راهکار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و پلتفرم‌های مجازی رفتند. از این لحاظ رونق بیشتری نسبت به سال قبل ایجاد شد و ضمن افزایش چشمگیر پهنای باند مصرفی کشور، علاقه مندی مردم به محتوا و سرگرمی‌های دیجیتال بیشتر شد و کسب و کارهای مجازی، مانند: فروشگاه‌های اینترنتی نیز توسعه بیشتری پیدا کردند. مجموعه دوستان ما در انجمن و شرکت‌های همکار، سال کاری سنگینی را سپری کردند؛ ولی از طرفی به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم و فشارهای اقتصادی، در بعضی حوزه ها با چالش‌هایی روبرو بودیم. به عنوان مثال: محصولاتی که به عنوان محتوای فرهنگی عرضه می‌شدند، با توجه به محدودیت‌های اقتصادی مردم، شاید اولین کالاهایی بودند که از سبد خرید خانوار حذف شدند. از سوی دیگر شاهد ایجاد و توسعه پلتفرم های آموزش مجازی بودیم که با توجه به فرهنگ سازی انجام شده، می توان امیدوار بود که در سال‌های بعد و با بهبود اوضاع اقتصادی جامعه و رفع بحران کرونا، شاهد گسترش بیشتر صنایع حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشیم.

.

پس شما در کسب و کارتون با توجه به شیوع کرونا و نیازمندی‌هایی که به وجود آمد توفیق بیشتری نسبت به کسب و کارهای دیگر داشتید؟

تا حدی همین‌طور است.

.

بهره کافی هم حاصل شد از این شرایط؟

برای ما و برخی دوستان فعال در حوزه محتوا‌ی فرهنگی دیجیتال با توجه به برخی محدودیت ها و البته وجود رانت ها و امتیازات خاص برای برخی رقبا این بهره کمتر بود. ولی دوستانی که در حوزه سرویس‌هایی مانند فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات دیجیتال فعال بودند، از لحاظ درآمد و گردش مالی، موفق‌تر بودند.

.

پیش‌بینی شما برای سال 1400 چیست؟

آیا برنامه‌ای دارید برای سالی بدون کرونا و بدون تحریم یا برنامه‌ریزی کردید برای سالی با کرونا و با در نظر گرفتن ادامه تحریم‎‌ها؟

فکر می‌کنم پیش‌بینی سال آینده کمی سخت است ولی باید برای هر دو حالت خود را آماده کنیم. زمان واکسیناسیون عمومی مشخص نیست، و نمی توان گفت تا چه زمانی درگیر بیماری خواهیم بود.

ولی به هرحال می‌توان برآورد کرد که حداقل شش ماه اول سال به همین شرایط ادامه پیدا کند و در حوزه رفع تحریم هم خوش‌بین هستیم، اما احتمالا مشمول مرور زمان خواهد بود. امیدواریم تحریم‌ها برداشته شود زیرا در حال حاضر روابط کاری بسیاری از شرکت‌های ایرانی که قراردادهای بین‌المللی‌ داشتند و در همکاری با مجموعه‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های تلفن همراه و پلتفرم‌های نرم افزاری مطرح بین‌المللی فعال بودند متاسفانه به واسطه تحریم قطع شده و این امر زیان بزرگی به اقتصاد و اشتغال کشور وارد کرده است. در این حوزه خیلی امیدواریم که اتفاق‌های خوبی بیافتند و بتوانیم شاهد گشایش باشیم.

.

ممنون از وقتی که گذاشتید. سال خوبی را برای شما، همه همکارانتون در این مجموعه و تمام مردم ایران آرزومندم.

سلامت باشید. من هم برای شما و همه مردم ایران سال خوبی را آرزومندم و پیشاپیش سال نو را به همه مردم ایران تبریک میگویم.

.

مصاحبه با آقای رضا محمودآبادی – 17 اسفند 1399

  • انتشار : 12 / فروردین / 1400
  • کد صدا: 37428
  • منبع: رادیو مجازی پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
  • http://otaghiranonline.ir/Audio/37428